|
||||||||
|
Ghanese dansmuziek van vandaag…je moet best wel een goed vergrootglas in huis hebben om ze te vinden, gesteld dat je dat zou willen. Nu, dankzij het Nederlandse Makkum Records, kun je je zoektocht flink inkorten, want die brengen dus bij deze een verzamelplaat uit, waarop ze tien tracks presenteren die -en ik citeer- de muziek laten horen, die vandaag uit smartphones, car-stereo’s en sound systems geschald komt en die dus het klankendecor zou kunnen vormen, als je je in de Upper East van Ghana bevindt. Daar spreken de meeste mensen een taal, die “Fara Fare” heet en als je in of rond steden als Bongo of Bolgatango op straat loopt, word je er als vanzelf in meegetrokken. In dat Fare Fare betekent “Zologo” simpelweg “gek” en dus is dit een verzameling muziekjes, vaak traditioneel qua instrumentatie en melodie, maar gecombineerd met beats, loops en bliepjes die recht uit computers komt, en die vandaag die vandaag in dat deel van Ghana bepaalt waar jonge mensen op dansen en zich mee vermaken. Drijvende kracht achter deze verzameling is Francis Ayamga, de eigenaar van de Top Link Studio in Bongo, de pleisterplaats voor hele meutes jongeren, die letterlijk zitten te wachten tot ze de kans krijgen hun rhymes en verhalen in te passen in één van de door Ayamga gemaakte geluidstracks. Daarvan staan er dus tien op deze plaat en, al begrijp je, als simpele Westerling geen jota van wat er gedebiteerd wordt, je kunt wel de ritmes ondergaan en ervaren en je maakt kennis met namen als Sammy, Fadester, Nmasaana, Prince Buju, Awudu, Raymond, Designer, Joseph en FCL, waar je je nu nog niks bij kunt voorstellen, maar waarvan je niet verwonderd moet zijn als ze binnenkort hoge ogen zullen gooien in onze clubs. Het volstaat dat één of andere grote naam van hier, deze plaat oppikt en er een track van vermengt met iets van eigen makelij, om de tein mogelijk te laten vertrekken. Voor Dondada zou die stap al gezet kunnen zijn, want ik stel me voor dat je makkelijker “ontdekt” wordt door het Westen, als je vanuit Amsterdam opereert, dan wanneer Bongo de thuisbasis is. Is dit nu een wereldschokkende plaat? Allicht niet. Is ze nuttig: zeer zeker wel, al was het maar omdat ze je laat ontdekken wat er voor muzikaal fraais gemaakt wordt door de Ghanese jeugd van vandaag. Daarenboven leer je er dingen mee kennen, die overduidelijk uit de traditie afkomstig zijn en dus is dit een win-win plaat, die onze blik op de wereld alleen maar ietwat kan verruimen. En dat is toch waar we het allemaal voor doen, niet? (Dani Heyvaert)
TRACKS: |